داستان موفقیت یک زن کارآفرین که از راه فروش کیک به ثروت رسید

کارآفرینی با پاند کیک

جینی کلپ، مؤسس کارگاه کیک پزی جینیز کیک (Janie’s Cakes) خودش از راه تجربه این را یاد گرفته که وقتی پای اداره ی یک کسب و کار پایدار و با دوام در میان باشد، کلید موفقیت، انطباق پذیری است.

جینیز کیک، یک کارگاه کیک پزی است که در شهر تایلرِ ایالت تگزاس واقع شده و بیش از 3 دهه است که نیازهای مشتریان خود را تأمین می کند. این کارگاه طی سال های فعالیت خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است. مدیر این کارگاه کار خود را از تولید کیک های عروسی برای اطرافیان خود آغاز کرد و ابتدا به صورت حضوری و تلفنی سفارش می گرفت و تولیدات خود را شخصاً به مشتریانش تحویل می داد. در حال حاضر، او هر ساله ده ها هزار کیک پوند را برای طرفدارانش که از اقصی نقاط کشور، سفارش های خود را به صورت آنلاین ثبت می کنند، ارسال می کند.

جینی برای رشد کردن و دوام آوردن در بازار کسب و کار، مجبور شد روش کار خود را طبق مقتضیات زمانه تغییر دهد. او زمانی که اینترنت در دسترس همگان قرار گرفت، وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. وقتی این بخش از کسب و کارش رشد کرد، دخترش کاترین کراو را که با تکنولوژی های مدرن آشنا بود و به عنوان کارمند برایش کار می کرد، به عنوان شریک تجاری وارد کسب و کار خود کرد. و حالا نیمی از فروش این کارگاه به صورت اینترنتی انجام می شود و خانواده ها و افراد متعددی در سراسر تگزاس، کالیفرنیا، ایلینوی، فلوریدا و سایر قسمت های آمریکا جزو مشتریان و هواداران کیک های جینی هستند.

جینی در این سال ها با تغییرات زیادی در زمینه تکنولوژی، نوع محصولات و رویه ارسال محصول و همچنین تجهیزات کنار آمده و بیماری های متعددی را در خانواده خود پشت سر گذاشته است. او در سراسر این سال ها سعی کرده خودش و کسب و کارش به استفاده از مواد اولیه ساده و خانگی و همچنین فرهنگ کاری ای که تمرکز آن روی خانواده و محبت است، متعهد باشند.

جینی می گوید راز اصلی ماندگاری نکته ی ساده ای است: عشق واقعی. او می گوید: «باید وارد کاری بشوید که به آن علاقه دارید، کاری که واقعاً از انجام آن لذت می برید.»

تصویر: جینی کلپ تولید کننده کیک های پوند (پاند کیک) در سمت چپ تصویر و دختر و شریک تجاری اش کاترین کراو در سمت راست تصویر

چالش های دوره ی فعالیت

علاقه به کیک پزی از سن پایین در جینی به وجود آمد. جینی هنگامی که در کودکی نزد مادرِ مادربزرگش –که از روی محبت به او پاپو می گوید-می رفت، موقعی که همه در حال خواب بعدازظهر بودند، با پاپو شیرینی های مختلفی درست می کرد. جینی درباره آن روزهای تابستانی می گوید: «پاپو من را با جذابیت شیرینی پزی آشنا کرد و همه چیز را به من یاد داد.»

با اینحال چیزی که پاپو نتوانست به جینی یاد بدهد این بود که چطور کسب و کاری راه بیندازد که در مقابل آزمون زمان دوام بیاورد. این موضوع را جینی و دخترش با هم متوجه شدند. آنها برای این کار، با چالش های زیادی روبرو شدند تا کسب و کاری راه اندازی کنند که در حال حاضر بیش از 10 کارمند دارد و سالیانه بیش از 26 هزار کیک پوند می فروشد که بیشتر این تعداد هم در دوره تعطیلات سال نو فروش می روند. مهم ترین این چالش ها، مسئله ی ارسال محصولات و ایجاد و حفظ آشپزخانه ای کارآمد بود.

وقتی جینی تصمیم گرفت ارسال کیک هایش به خارج از تایلر را آغاز کند، باید راهی برای ارسال محصولات فاسد شدنی پیدا می کرد. چالش پیش رو این بود که کیک ها را به سرعت و در بسته بندی های مقاوم و عایق بندی شده ای جابجا کنند که تازگی آنها را هم حفظ کند و خیلی هم هزینه بر نباشد. و البته این یک چالش دائمی است که آنها هر روزه با آن مواجه هستند.

کاترین دختر جینی در این مورد می گوید: «ما دائماً در حال تکرار این فرایند هستیم و سعی می کنیم روش جدیدی برای ارسال یک کالای فاسد شدنی پیدا کنیم که کمترین هزینه و بیشترین کارایی را داشته باشد.» جینی مدت هاست برای ارسال سریع کیک هایش که با دقت بسته بندی شده از سرویس فدکس (FedEx) استفاده می کنند.

جینی اضافه می کند که پیدا کردن تجهیزات آشپزخانه ی مناسب هم یکی از چالش هایی بوده که با آن مواجه شده است. او می گوید: «اینکه بخواهید تصمیم بگیرید چه تجهیزاتی بخرید و چطور آشپزخانه تان را ارتقا بدهید، همیشه به آسانی این نیست که بروید و جدیدترین و بهترین فرها، فریزرها یا همزن ها را تهیه کنید.» کاترین اشاره می کند که برای آنها شوکه کننده بوده که چطور تعویض یکی از تجهیزات بافت کیک ها را تغییر داده است. آنها برای اینکه قبل از خریداری محصولات بیشتر با آنها آشنا شوند، معمولاً در نمایشگاه های مرتبط شرکت می کنند تا گزینه های احتمالی را در حال عمل ببینند و کاربرد آنها را آزمایش کنند.

جینی می گوید حفظ طعم همیشگی کیک ها هم مستلزم این است که دائماً از همان مواد اولیه استفاده کنید. از آنجایی که جینی و کاترین برای کیک هایشان تنها از مواد اولیه کاملاً طبیعی استفاده می کنند، تغییرات آب و هوایی می توانند تأثیر زیادی روی موجود بودن یا عدم موجودی این مواد اولیه داشته باشد. جینی می گوید یک بار طوفان باعث شده که محصول وانیل از بین برود و همه هول شده بودند که تا قیمت وانیل سر به فلک نگذاشته، تا جای ممکن وانیل بخرند.

علاوه براین جینی می گوید عملیات مدرن سازی هم آنقدر که همه فکر می کنند آسان نبود. این عملیات شامل مواردی بود مانند بهبود روند بایگانی فاکتورها، ایجاد یک وب سایت کاربردی، سفارش گیری، چاپ برچسب های ارسال محصول و ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی. جینی اضافه می کند: «وقتی کارگاه تازه راه افتاده بود، همه چیز را روی کاغذ می نوشتیم.» انتقال از بایگانی کاغذی به بایگانی کامپیوتری فرایند پرزحمت و زمان بری بود.

جینی و کاترین هر دو موافقند که صبوری و پافشاری برای پشت سر گذاشتن مشکلات اولیه حیاتی بوده اند و هنوز هم برای دستیابی به رشد مورد نظر ضروری هستند. کاترین می گوید: «خیلی ها وقتی وارد کاری می شوند فکر می کنند قرار است یک شبه به موفقیت برسند، و این موفقیت راحت به دست می آید. گاهی اوقات بعضی قسمت های کار اینطوری پیش می رود، اما اداره ی کسب و کار یک فعالیت همیشگی است که همیشه نیاز به تلاش دارد.»

مسیر موفقیت و رسیدن به یک کسب و کار با دوام

جینی در سال 1973، بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در رشته هنر، وارد عرصه کارآفرینی شد. او و دوستانش یک بوتیک لباس محلی را خریداری کردند و مدیریت آن را به دست گرفتند. اما جینی که قصد داشت کسب و کار جداگانه ای را راه بیندازد در سال 1981 سهم خودش را فروخت.

او در انستیتوی آشپزی آمریکا تحصیل کرد تا مهارت خود در تزئین کیک را بالا ببرد و در اواخر همان سال کارگاه جینیز کیک را که یک کارگاه تولید کیک های عروسی و هنری بود راه اندازی کرد. جینی ابتدا کسب و کار خودش را در خانه اداره می کرد، سپس در سال 1983 به طبقه ی دوم عتیقه فروشی یکی از بستگانش نقل مکان کرد. او آنجا برای زوج ها و رویدادها کیک های چند طبقه تهیه می کرد و سپس آنها را با احتیاط به طبقه ی پایین می آورد تا به مشتری ها برساند.

جینی به سرعت از این روال خسته شد و اولین وام تجاری اش را گرفت تا بتواند محل مناسب تری برای کارگاه تهیه کند. این روند تا سال 2003 ادامه داشت و او دائم وام می گرفت تا کارگاه بزرگتری تهیه کند که تمام این وام ها به لطف رشد آهسته اما همیشگی کسب و کارش بازپرداخت شدند. سال 2003 بود که در اثر کار کردن دائمی در آخر هفته ها و نداشتن وقت کافی برای اینکه کنار خانواده اش باشد، از رمق افتاد.

جینی به جای اینکه تسلیم شود، یک بار دیگر از مادربزرگش الهام گرفت و کارگاه جینیز کیک را به کارگاه مخصوص تولید کیک پوند تبدیل کرد. این کیک ها بر اساس دستورالعمل مادربزرگش و برای رویدادهای جاری در مناطق اطراف تهیه می شدند.

کیک های جینی خیلی سریع بین محلی ها طرفدار پیدا کرد چون آنطور که خودش می گوید او و همسرش روابط عمیق و گسترده ای در تایلر داشتند. اما او به سرعت متوجه شد برای اینکه رشد چشمگیرتری داشته باشد باید بازار هدفش را وسعت ببخشد. او طی سال اولی که کیک پوند تولید می کرد، متوجه شد و یاد گرفت که چگونه کیک هایش را برای تمام 50 ایالت آمریکا بفرستد. سپس شروع کرد به کارت پستال فرستادن به دوستان و اقوامش در اقصی نقاط کشور و از آنها خواست با دوستان محلی شان از کیک های جینی صحبت کنند.

این روش با یکی از شعارهای تجاری جینی همخوانی دارد که می گوید: «محبت را اشاعه دهید، هر بار با یک کیک». جینی می گوید روش قدیمی تبلیغات دهان به دهان هنوز مؤثرترین استراتژی مشتری یابی کسب و کار اوست. با اینحال، در حال حاضر کارگاه جینیز کیک از تکنولوژی هم برای به اشتراک گذاری پیام خود استفاده ی کند و در شبکه خرید خانگی کیو وی سی (QVC) و مجلاتی مانند ساترن لیوینگ (Southern Living) حضور فعالی دارد.

حفظ ثبات و اصالت

جینی و خانواده اش با مشکلات شخصی و حرفه ای زیادی دست و پنجه نرم کرده اند. در سال 2007، کاترین مبتلا به بیماری لنغوم غیر هوچکین شناخته شد. همسر جینی نیز به بیماری پارکینسن مبتلاست.

کارگاه جینیز کیک همیشه به گروه ها و سازمان های خیریه مانند مرکز بحران شرق تگزاس و لیگ نوجوانان تایلر کیک و وجه نقد اهدا کرده است. اما همکاری آنها با سازمان فیت استپس فور لایف (FitSteps for Life) که در همان نزدیکی است و برای بیماران سرطانی از جمله عزیزان جینی کلاس های ورزشی رایگان برگزار می کند، مسئله ی شخصی تری است.

جینی خوشبینانه فکر می کند و تصور می کند که کسب و کارش مدت ها بعد از مرگ او نیز دوام داشته باشد. رؤیای او این است که نوه اش، جین، یک روز در کنار کاترین کار کند. این مادر و دختر برای اینکه بنیان ماندگاری برای کسب و کار خود داشته باشند، با دغدغه های عملی و حرفه ای زیادی روبرو هستند. از جمله اینکه باید یک فریزر جدید بخرند تا سفارش های متعدد عید سال نو را در آن قرار دهند و همچنین سایت شرکتشان را ارتقا دهند.

با اینکه شاید روش کار آنها -که در آن تنها از مواد اولیه طبیعی استفاده می شود و کیک ها به صورت دستی طبخ می شوند و خانواده بر هرچیز دیگری مقدم است- از نظر بعضی ها ساختگی یا اجباری به نظر برسد، جینی می گوید: «ما واقعاً اینطور هستیم. ما مدت زیادی است در این حوزه فعالیم و همه چیز را خودمان از صفر تولید می کنیم.»

جینی اضافه می کند که ویژگی اصلی این محصول همین سادگی بی آلایش است، کمک به خانواده ها برای کنار هم بودن و نوش جان کردن چیزی که باعث خوشحالی شان می شود.

 

برای دیدن وب سایت جینیز کیک روی لینک زیر کلیک کنید:

janiescakes.com

0 دیدگاه در “داستان موفقیت یک زن کارآفرین که از راه فروش کیک به ثروت رسیدافزودن → خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس