چطور بیشتر کتاب بخوانیم؟ طراحی سیستمی ساده برای کتابخوان شدن

 یک سیستم ساده که من برای خواندن سی کتاب  در سال استفاده می کنم.

 

مطلب از سایت .theworkathomewoman که اندکی تغییر در آن داده ام.

وارن بافت، مردی که به عنوان  موفق ترین سرمایه گذار قرن بیستم شناخته می شود مقابل 165 دانشجوی مشتاق دانشگاه کلمبیا ایستاده بود. یکی از دانشجویان دستش را بالا برد و از بافت پرسید نظرش درباره ی بهترین راه تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق چیست؟

بافت لحظه ای فکر کرد، سپس دسته ای کاغذ و گزارش های  معاملات که همراه خود آورده بود بیرون آورد و گفت: هر روز 500 صفحه مثل این  را بخوانید. دانش اینطوری کار می کند. مثل بهره ی مرکب عمل می کند.  همه ی شما می تونید انجامش بدهید، اما من تضمین می دهم تعداد اندکی از شما انجامش خواهید داد.

بافت تخمین می زند که هشتاد درصد از ساعات کارش صرف خواندن و فکر کردن می شود. این کافی است که از خودتان بپرسید: “آیا من به اندازه ی کافی کتاب می خوانم؟”

به تازگی وقتی این سوال را از خودم پرسیدم، فهمیدم چند دلیل ساده وجود دارد که باعث شده من آنقدری که دوست دارم نمی خوانم. پس سیستمی  منطقی ایجاد کردم که کمکم کند هر سال سی کتاب را مطالعه کنم.

چطور کتاب های بیشتری بخوانیم؟

اگر بدانید “چگونه ” مطالعه کنید، خواندن کتاب آسان خواهد شد. شما باید به سادگی زمانی برای مطالعه فراهم کنید. البته گفتنش از انجام دادنش راحتتر است!

وقتی من به عادات مطالعه ی خودم نگاه کردم، متوجه شدم بیشتر مطالعه ی من واکنشی(ری اکتیو) است، نه فعال(پرواکتیو).

اگر یک لینک جالب روی صفحه فیس بوک یا توییتر من ظاهر شود و من آن را بخوانم مطالعه ی من واکنشی است. من به طور فعالانه وقتی برای مطالعه ی روزانه اختصاص نداده بودم.  من به سادگی ایده های جالبی را که جلوی من هل داده شده بودند را می خواندم.

در نتیجه بیشتر مطالعه ی من محدود به محتوای  آنلاین می شد. امروزه، تعداد زیادی مقاله ی عالی در وب سایت ها وجود دارد، اما به طور کلی کیفیت کتاب های خوب بهتر است. معمولا کتاب ها نوشتار بهتری (ویرایش دقیق تر) دارند و کیفیت اطلاعاتشان بالاتر است(بررسی دقیق تر فکت ها و تحقیقات گسترده تر ).  با هدف یادگیری، احتمالا خواندن کتاب برای من بهتر از مطالعه ی محتوای آنلاین است.  پس مجبور بودم یک استراتژی طراحی کنم که بتوانم کتاب های بیشتری بخوانم بدون آن که حواس پرتی های معمول مانعم شوند.

هر روز بیست صفحه

تنها الگویی که توانسته ام به صورت پیوسته و مداوم اجرا کنم این بوده:

برای شروع روزی بیست صفحه بخوانید.

من معمولا از خواب بیدار می شوم، یک قهوه می خورم، لیست کارهای روزانه ام را می نویسم و سپس بیست صفحه از یک کتاب را می خوانم.

دلیل این که معتقدم این روش جواب می دهد این است: بیست صفحه به اندازه کافی کم است که ترس کمبود زمان نداشته باشید. بیشتر مردم می توانند در نیم ساعت یا کمتر 20 صفحه را تمام کنند. و اگر شما مطالعه را به عنوان اولین کار صبح انجام دهید، کارهای اورژانسی طی روز دیگر نمی توانند مانع شما برای خواندن شوند.

بیست صفحه کوچک به نظر می رسد اما به سرعت جمع می شود و یک سرعت متوسط عالی برای مطالعه است.

اگر زمان اجازه بدهد، من در زمان های دیگر هم کتاب می خوانم.

اولین ساعت روز

شما اولین ساعت روز خودتان را چگونه می گذرانید؟

بیشتر مردم این زمان را صرف پوشیدن لباس، آماده شدن و با عجله خارج شدن از خانه می کنند. چی می شد اگر این وقت را برای توسعه فردی و بهتر شدن خودمان صرف می کردیم؟  اگر هر روز یک ساعت زودتر بیدار شوید و روی خودتان کار کنید چه می شود؟ چقدر در شغلتان، روابط خود و به عنوان یک شخص بهتر خواهید شد؟

این اساسا همان چیزی است که استراتژی خواندن از شما می خواهد. قبل از آنکه هیاهوی هر روزه زندگی را شروع کنید، روی خودتان سرمایه گذاری کنید. قبل از این که زندگی شما در گردبادی از فعالیت ها فرو رود، برای بهتر شدن خودتان کتابی بخوانید که باعث پیشرفت شما شود. مانند اکثر عادت هایی که می توانند زندگی شما را بسیار تحت تأثیر قرار دهند ، این عادت ضروری نیست ، اما مهم است.بیست صفحه مطالعه در روز. این همه ی چیز ی است که شما نیاز دارید.

 

چه کتابهایی بخوانیم؟

پیشنهادم برای خواندن کتاب، کتاب هایی که است که ما را به جایگزین کردن عادات خوب با عادات فعلی مان دعوت می کنند و برای اقدام عملی، انگیزه لازم را در ما ایجاد می کنند. علاوه بر آن خواندن کتاب هایی که با افزایش دانش تخصصی در حوزه ی کاری می توانند باعث ارتقای شغلی و درآمدی ما باشند بسیار ضروری هستند. لابلای این کتابها ، از ادبیات نباید غافل شد. خواندن رمان و شعر حالمان را بهتر می کند.

من در سایتم در منوی “کتاب” تلاش می کنم کتابهایی که برایم مفید بوده اند معرفی کنم.

 

0 دیدگاه در “چطور بیشتر کتاب بخوانیم؟ طراحی سیستمی ساده برای کتابخوان شدنافزودن → خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس