قبل از شروع یک کسب و کار تست عزت نفس بدهید!

آنچه طی این سال ها درباره کسب و کارهای کوچک تجربه کرده ام این است که کیفیت بالای محصول و خدمات و رعایت سایر اصول کسب و کار تضمین کننده ی فروش بالا و موفقیت نیست.

ویژگی های شخصیتی صاحب کسب و کار عامل مهمتری است. در بین ویژگی های مختلف، عزت نفس را از همه مهمتر دیدم.
به چی می گوییم عزت نفس؟

همان لحظه هایی که با خودمان خلوت کرده ایم و می بینیم حس خوبی به خود نداریم یعنی عزت نفسمان پایین است. آن وقت هایی که فکر می کنیم هیچ توانمندی خاصی نداریم و در مقایسه با دوستان، همکاران حتی غریبه های توی اینستاگرام خیلی از مرحله پرتیم یعنی پای عزت نفسمان می لنگد. وقتی در یک رابطه ی عاطفی مدام نگران طرد شدن هستیم و فکر می کنیم آنقدرها دوست داشتنی نیستیم که لایق عشق طرف مقابل باشیم یعنی عزت نفسمان درب و داغان است.

بیشتر مردم دنیا کمبود عزت نفس دارند، درجاتش با هم فرق دارد. این را گفتم که فکر نکنید من و شما در این حس ناخوشایند تنهاییم! خبر خوش آنکه با آگاهی و تمرین می شود اوضاع را بهتر کرد.

 ارتباط عزت نفس با کسب و کار چیست؟

به نظرم مدیری که عزت نفسش پایین است، این حس را به محصول و خدماتش منتقل می کند.
چطور کسی که حس خوبی به خودش و توانمندی هایش ندارد می تواند دیگران را قانع کند که محصولش خوب است؟ تصور کنید حین یک جلسه مذاکره کسی درونش نشسته که هی می گوید ما به اندازه کافی خوب نیستیم. محصول رقبا خیلی از ما بهتر است. قیمتمان هم شاید چندان مناسب نباشد.

حالا کافی است مشتری دست روی یک نقطه ضعف بگذارد. یا مقایسه ای با یک رقیب کند. اینجا را من نقطه شروع یک قرارداد بد می نامم. جایی که از ترس نقطه ضعفهایت بدون توجه به نقاط قوتت شروع می کنی به امتیاز دادن. فقط می خواهی به هر قیمتی مشتری را نگه داری که درد نه شنیدن و طرد شدن را تحمل نکنی.

من در چنین شرایطی قرار گرفته ام. از امتیاز دادن به باج دادن میرسی. معمولن این مشتری ها در آینده بدترین مشتری های یک کسب و کار خواهند شد. توقعات پایان ناپذیر، نارضایتی دایمی، نپرداختن صورت حساب ها، بی احترامی و در نهایت ترجیح یک رقیب به شما.

امروز اگر می توانستم به سال های قبل از تاسیس شرکتم برگردم حتما روی شناخت خودم بیشتر کار می کردم. تمام آموزش های دیگر مثل مذاکره، ارتباطات، آموزش های تخصصی و … در صورتی که عزت نفسمان بالا نباشد در بلندمدت اثر مثبتی بر نتیجه ی کار ما نخواهند داشت.

برای سنجش میزان عزت نفس خود پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت را که از سایت متمم دریافت کرده ام دانلود و پر کنید.

0 دیدگاه در “قبل از شروع یک کسب و کار تست عزت نفس بدهید!افزودن → خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + ده =

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس