کلیشه جنسیتی و درآمد کمتر زنان

دو داستان:

پسری همراه پدرش در جاده تصادف می‌کند. وقتی او را به بیمارستان می‌رسانند رئیس بیمارستان بالای سر مصدوم می آید . می فهمد مصدوم پسر خودش  است. مگر می شود؟ پدرش که با او در جاده بود. بله می شود. رییس بیمارستان مادر اوست اما در ذهن ما نقش رییس بیمارستان یک نقش مردانه است و باعث قضاوت غلط ما می شود.

زمان کنکور یکی از همکلاسی هایم در کنکور آزاد رشته مهندسی کامپیوتر  و در کنکور سراسری دبیری ریاضی قبول شده بود. به من گفت می خواهد دبیری را انتخاب کند. گفتم چرا؟ مهندسی کامپیوتر که بهتر است.(خودم هم کامپیوتر قبول شده بودم و طبیعی بود این نظر را بدهم.) گفت دبیری سه ماه تعطیلی دارد. کارش هم نیمه وقت است. مادرم می گوید تو زنی. معلمی برایت بهتر است. شکسته می شوی در کار تمام وقت مردانه.

کلیشه های جنسیتی

این ها کلیشه های جنسیتی است. در ذهنمان شغل ها جنسیت دارند. برخی مردانه اند و برخی زنانه.

این کلیشه ها می توانند حسابی دردسر درست کنند. مثلا یکی از دلایل پایین تر بودن درآمد زنان نسبت به مردان همین کلیشه هاست.

زنان شغل هایی را انتخاب می کنند که درآمد کمتری دارد. آن ها را بیشتر در صنایع آموزشی و خدماتی می بینیم و مردان را در حوزه تولید، علم و مهندسی. خیلی جاها درآمد معلمان کمتر از مهندسان است. سطح درآمد در صنایع مختلف نیز متفاوت است که خودش می تواند باعث شکاف دستمزد بین زنان و مردان شود.

زنان با آنکه در تحصیلات، رشته های مهندسی و علوم و ریاضی را به خوبی مردان پشت سر می گذراند موقع کار حرفه ای در این رشته ها حضورشان کمرنگ است. یا خودشان سراغ این شغل ها نمی روند یا به راحتی در این شغل ها پذیرفته نمی شوند. اگر هم وارد شوند به سطوح بالاتر دست نمی یابند.

همین  می شود که نابرابری به وجود می آید.

زندگی عادلانه نیست

بیل گیتس 11 قانون برای زندگی داده و گفته این ها را هیچ مدرسه ای یادتان نمی دهد.

اولین قانون :زندگی عادلانه نیست، باید آن را پذیرفت.

این قانون درباره همه مردم است  اما احتمالا در مورد خانم ها بیشتر صدق می کند.

طبق آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد ، صدو هشت سال زمان لازم است تا نابرابری‌های جنسیتی رفع شود. در حوزه اقتصاد البته اوضاع خرابتر است . دویست و دو سال تا پر شدن این شکاف!

اوضاع ایران چطور است؟

مدیرگروه مطالعات زنان و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم می گوید ایران از مجموع صدو چهل و نه  کشور جهان رتبه صدو چهل و دو را در زمینه رفع شکاف جنسیتی به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل این رتبه شکاف عمیق جنسیتی در حوزه اقتصاد است.

چندین سال است  در ایران تعداد زنان در آموزش عالی بیشتر از مردان است؛ به عبارت دیگر شکاف جنسیتی معکوس در مقطع کارشناسی آموزش عالی داریم. اما همان کلیشه های جنسیتی مانع ورودشان به فعالیت های اقتصادی است.

0 دیدگاه در “کلیشه جنسیتی و درآمد کمتر زنانافزودن → خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس