اگر در کارتان عالی هستید ولی از داشتن رئیس متنفرید فریلنسر شوید!

طرح کسب و کار یک صفحه ای: شامل چه چیزهایی باشد و چطور شروع کنید؟

نوشتن یک طرح کسب و کار گام مهمی برای شروع یا گسترش کار شما است، اما شما مجبور نیستید فرمت سنتی را دنبال کنید. طرح کسب و کار جامع وقتی برای شما لازم است که  به دنبال کمک مالی یا جذب سرمایه گذار هستید، اما نوشتن یک نسخه کوتاهتر برای خودتان  یک کار هوشمندانه است : طرح کسب و کار یک صفحه ای

طرح کسب و کار

طرح کسب و کار یک صفحه ای یک دید کلی تر و قابل دسترس تر از کسب و کارتان به شما می دهد.

برای کسب و کارهای نوپا، طرح یک صفحه ای می تواند به عنوان نقطه شروع برای بهینه کردن ایده ها و ایجاد یک طرح جامع کسب و کار در آینده باشد.

برای کسب و کارهای جا افتاده و قدیمی تر  طرح یک صفجه ای کسب و کار می تواند راه آسانی برای تغییر استراتژی ها و به روز کردن اهداف برای هیئت مدیره و کارمندان ارشد شرکت باشد. این پلن یک صفحه ای  با ارائه مزایا و منافع نظر سرمایه گذاران و سهام داران را جلب می کند.

در هر صورت، جا دادن ماموریت و اهداف کسب و کارتان در یک صفحه شما را وادار می کند یک ارزیابی دوباره روی ایده ها و اولویت های خودتان داشته باشید و همین باعث می شود تصمیم های دقیقتر و هوشمندانه تری بگیرید و در اجرا کارآمدتر باشید.

در نوشتن یه طرح کسب و کار اثرگذار یک صفحه ای  باید اصولی را رعایت کنید:

  • بحث درباره پتانسیل بازار کسب و کارتان و این که کالا یا خدمات شما چه ارزش افزوده ای خواهد داشت.
  • منافع محصول یا خدمات خود را بیان کنید و اهداف خودتان را به اشتراک بگذارید.
  • توجه داشته باشید که هر قسمت  طرح کسب و کار باید فقط چند جمله کوتاه باشد، پس مهم است که روشن و مختصر بنویسید.

در اینجا پنج جزء طرح کسب و کار یک صفحه وجود دارد:

1- خلاصه

این قسمت معرفی مختصری از کسب و کارشما و آنچه امیدوارید به آن دست یابید ارائه می دهد. در ادامه برای آن که پیش زمینه ای از شرکت خود به مخاطب بدهید خدمات و محصولات را توصیف کنید و  ارزش های پیشنهادی خود را مطرح کنید.

اگر مدتی از شروع کار شرکت شما می گذرد ممکن است دوست داشته باشید برخی موفقیت ها یا نقاط مهم را بگویید. مانند اینکه پنج کارمند جدید به تیم شما اضافه شده یا فروشتان ده درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش داشته است.

اگر شرکت شمابه تازگی  در حال پاگرفتن است تمرکز خود را بر توصیف چشم اندازتان و آنچه شما را منحصر به فرد می کند بگذارید. مثلا تعهد شما به خدمات 24/7 به مشتریان است یا تولید محصولات محلی.

2- آنالیز بازار

یکی از مهمترین نقاط یک طرح تجاری آنالیز بازار است که به بررسی صنعت و مشتریانی که در تلاش برای دست یافتن به آن ها هستید می پردازد.

از جملات کوتاه یا بولت ها همراه با آمار استفاده کنید. شما نیاز دارید که نشان دهید برای محصول یا خدمت شما تقاضا وجود دارد. سپس درباره اینکه چطور این تقاضا را پاسخ خواهید داد صحبت کنید.

با شناسایی و  معرفی بازار هدف خود را آغاز کنید. به طور مثال دانشجویان  یا زنان 30 تا 50 ساله را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن، شغل، علاقمندی ها، منافع، عادات خرید، ترندهای بازار توضیح دهید چطور با سرویس یا محصولتان مشتریان بالقوه را جذب خواهید کرد.

در مرحله بعد، شما نیاز دارید چند آمار یا یادداشت های تحقیقاتی راجع به صنعت رقبای خود داشته باشید و توضیح دهید چگونه می خواهید شرکتتان را از بین شرکت هایی که پیشنهادات مشابهی می دهند متمایز کنید. 

3- استراتژی بازاریابی و فروش

این بخش از طرح تجاری یک صفحه ای شما خلاصه نحوه معرفی  و ترویج کسب و کارتان و چگونگی متقاعد کردن مشتریان را بیان می کند. با اصلی ترین چالش بازاریابی کسب و کارتان شروع کنید. اینکه آیا دشوارترین کارتان  افزایش ترافیک سایت است ، یا انتخاب یک پلت فرم برای سرمایه گذاری یا تبدیل سر نخ ها به فروش؟

خلاصه شما باید بگویید چطور می خواهید به موانع بازاریابی خودتان بپردازید. به این معنی که  بودجه بازاریابی را افزایش می دهید، استفاده از گوکل آنالیتیکس را در دستور کار دارید  یا پلت فرم هایی که امکان موفقیت کمی دارند حذف می کنید.

اگر فضا دارید، یک نمای کلی از قیف فروش خود را اینجا نشان دهید که شامل جزییات کلیدی و کانال های توزیع از مرحله آگاهی از برند تا فروش باشد. دقت کنید که تنها در یک یا دو جمله به این که چرا این روش بازاریابی را انتخاب کرده اید بپردازید.

4– قیمت گذاری و استراتژی سود

نکته مهم این قسمت نشان دادن پتانسیل سودآوری کسب و کار شماست. اول درباره استراتژی قیمت گذاری صحبت کنید. بگویید با چه قیمتی می توانید محصول یا سرویس با کیفیتی بسازید که برای مشتریان جذاب باشد و شما را در رقابت موفق کند؟ مهم تر از آن بگویید با این قیمت، پس از محاسبه هزینه های عملیاتی و بهای تمام شده تولید چه میزان سود خواهید داشت؟

اینجا فضای مناسبی است که گزارش سود و زیان سال قبل خود را به اشتراک بگذارید. اگر درآمد شما بیش از هزینه هایتان بوده است می توانید درباره اینکه چطور این موفقیت را به دست آوردید صحبت کنید و برنامه تان برای ادامه این موفقیت را مطرح کنید. اگر هزینه هایتان بیشتر از درآمدتان بوده است، برنامه خود برای تغییر این وضعیت و رسیدن به سوددهی را شرح دهید.

اگر چنین اطلاعات مالی را ندارید، پیش بینی درآمد ، هزینه  و وضعیت  نقدینگی شش ماه آینده را در این قسمت بیاورید.

5- اهداف

در قسمت پایانی طرح کسب و کار یک صفحه ای خود، مهترین و قابل توجه ترین اهداف کسب و کارتان را لیست کنید.

به طور مثال آیا می خواهید تعداد قابل توجهی ایمیل عضویت در سه ماهه آینده به دست آورید؟ اولین نسخه محصول خود را در شش ماه آینده لانچ کنید؟ یا هزنیه های عملیاتی را 15 درصدی در سال آینده کاهش دهید؟

برای هر هدف یک یا دو جمله بنویسید که گام های رسیدن به هدف، نحوه محاسبه پیشرفت ، همچنین روش شما برای غلبه بر مشکلات احتمالی را شرح دهد.

اشاره به موانع بالقوه، بحث در مورد  نیاز به کمک مالی، تجهیزات و یا نیاز به استخدام را ممکن می کند. برای مثال، ممکن است لازم باشد که موجودی خود را دو برابر کنید تا پاسخگوی تقاضای بالای  مشتریان در اوج فصل باشید، که در این صورت به سرمایه بیشتری نیاز دارد.

یادتان باشد اگر در جستجوی تامین منابع مالی برای کسب و کارتان هستید احتمالا به یک طرح تجاری طولانی تر که جزییات بیشتری دارد نیاز دارید اما یک نسخه یک صفحه ای می توانید نقطه شروع شما باشد.

0 دیدگاه در “طرح کسب و کار یک صفحه ای: شامل چه چیزهایی باشد و چطور شروع کنید؟افزودن → خودتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس