از محصولات جانبی کسب و کارتان درآمد بسازید

در هر کسب و کاری چیزی خلق می شود و همیشه چیزهایی دیگری هم همراه آن ساخته می شوند. اما تمرکز ما بر روی محصول اصلی است و توجهی به محصولات جانبی نداریم. اگر آن ها راشناسایی کنیم می توانیم منبع درآمد جدیدی بسازیم.

تصور کنید یک کارخانه صنایع چوبی دارید. بریده ها و ضایعات چوب و خاک اره ها را هم حتما به فروش می رسانید و از این راه کسب درآمد می کنید. این  همان محصول جانبی شماست. اما اگر کسب و کارتان از نوع خدمات باشد چطور؟ طبیعی است تشخیص محصول جانبی وقتی هیچ کالای فیزیکی در میان نیست سخت می شود.

کسب و کار شما چه محصولات دیگری دارد؟

موسسین یک شرکت نرم افزاری در آمریکا پس از موفقیت در کارشان به ذهنشان رسید کتابی درباره نحوه راه اندازی یک شرکت نرم افزاری بنویسند. این کار را با نوشتن پست هایی در سایت شرکتشان شروع  و در نهایت یک کتاب چاپ کردند. این کتاب فروش بالایی داشت و درآمد خوبی نصیبشان کرد.

یک گروه موسیقی فیلمی بدون سانسور از فرآیند ضبط یکی از آلبوم هایشان ساخت. حتی تعارضات بین اعضای گروه هم در این فیلم وجود داشت. این فیلم خلاقانه برای گروه هم کسب درآمد کرد هم جذب مخاطب!

احتمال آن که شرکت های نرم افزاری به چاپ کتاب فکر کنند کم است. گروه های موسیقی هم به ساخت فیلم مستند فکر نمی کنند. شاید در کسب و کار شما هم چیزی وجود داشته باشد که به آن توجهی ندارید اما می توانید بفروشید.

به دقت فعالیت های خودتان را بررسی کنید. حتی دفتر کار شما می تواند یک محصول جانبی باشد. شاید بشود در ساعات خالی یا روزهای تعطیل آن را اجاره داد. برگزاری کارگاه درباره آنچه می سازید هم می تواند برای مخاطبانتان جالب باشد.من مدیر انتشارات موفقی را دیده ام که دوره های چاپ و فروش کتاب برگزار می کند و مخاطب زیادی دارد.

در اوضاع سخت اقتصادی فروش محصولات جانبی  کمک مناسبی برای هر کسب و کاری است.

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *